Artikel

Opi tuntemaan juoksutyylisi

Opi tuntemaan juoksutyylisi

Jos et ole varma juoksutyylistäsi ja siitä, minkälaiset juoksukengät sinun tulisi valita, niin katso tämä video. Esittelemcme siinä jalan liikkuvuuden kolme perustavanlaatuista mekanismia ja kerromme, miten ne vaikuttavat juoksutyyliisi.

Kaikilla on yksilöllinen juoksutyyli. Oman juoksutyylin tunteminen on tärkeää vammojen ehkäisemiseksi ja parhaan mahdollisen juoksukokemuksen takaamiseksi.

 

 

JALAN LUONNOLLINEN PRONAATIO

Juostessa ja maahan laskeutuessa jalan kaari taipuu alaspäin vaimentaakseen iskua ja ylläpitääkseen tasapainoa. Samalla nilkka kääntyy hieman sisäänpäin kompensoidakseen voimakasta kuormitusta. Tätä liikettä kutsutaan pronaatioksi. Useimmat ihmiset pronatoivat jossain määrin – jotkut enemmän kuin toiset. Erilaiset pronaatiotavat voidaan jakaa kolmeen pääkategoriaan.

 

  • - Neutraali
  • - Supinaatio (alipronaatio) 
  • - Ylipronaatio

 

NEUTRAALI PRONAATIO

Neutraalissa pronaatiossa jalka ja nilkka rullaavat suoraan ja kiertyvät vain aavistuksen sisäänpäin. Kehon paino jakaantuu tasaisesti jalkaa pitkin ja jalka absorboi luonnollisesti laskeutumisesta aiheutuvan iskun. Kehon painon tasainen jakaantuminen takaa myös tehokkaimman ponnistuksen.

 

Neutral pronation

 

SUPINAATIO

Alipronaatio on melko harvinaista. Alipronaatiossa juoksijan nilkka kiertyy hieman ulospäin jalan koskettaessa maata. Ylipronaation tavoin supinaatio kuormittaa suuresti jalkaa ja säärtä ja johtaa tehottomaan juoksutyyliin.

 Supinations Løbestil

YLIPRONAATIO

Ylipronaatiossa jalka ja nilkka kiertyvät pidemmälle sisäänpäin, sillä jalkaholvi laskee liikaa. Tästä johtuen paino jakautuu epätasaisesti jalalle ja juoksuteho heikkenee. Epätasainen kuormitus lisää myös juoksuun liittyvien vammojen syntymisen riskiä, mikäli sääresi eivät ole riittävän vahvat etkä olet tottunut juoksemaan pitkiä matkoja. Ylipronaatio voi vaihdella lievästä erittäin voimakkaaseen.

 

Overpronation

 

TESTAA JUOKSUTYYLISI KOTONA

Voit itse mitata pronaatiosi ”vesitestillä”

 - Kasta jalkasi veteen ja tee jalanjälki alustaan, josta se erottuu selvästi

Jos jalanjäljessä on näkyvissä vain jalkaholvin toinen puoli, pronatoit todennäköisesti normaalisti (neutraalisti). Jos näet pelkästään kantapään ja jalan etuosan, pronatoit luultavasti normaalisti, mutta voi olla pieni mahdollisuus, että askelluksesi on myös alipronatoiva.

Jos näet lähes koko jalkapohjan, sinulla on taipumus lättäjalkaisuuteen, mikä voi merkitä ylipronaatiota.

 

Tämä testi on vain suuntaa-antava!

Vesitesti ei anna täydellistä kuvaa pronaatiostasi, sillä juostessa jalkasi ja sääresi kuormittuvat 3-4 kertaa kehonpainosi verran. Saadaksesi tarkemman kuvan pronaatiostasi, suosittelemme juoksuasiantuntijan tai fysioterapeutin tekemää juoksutyylin analyysia.

  

LÖYDÄ UUDET JUOKSUKENGÄT

Jokainen juoksukenkä sisältää erityisiä ominaisuuksia, jotka on tarkoitettu parantamaan käyttömukavuutta ja tehostamaan juoksua eri tavoin riippuen siitä, onko juoksutyylisi yli- vai alipronatoiva.

Ylipronatoivalle juoksijalle tarkoitetuissa juoksukengissä on tuki jalkaholvin kohdalla. Kengän sisäpuolelle lisätty kiila tukee jalan pronaatiota estäen nilkan ja säären kiertymistä liikaa sisäänpäin. Tällä tavoin nilkan ja säären kuormitus pienenee ja juoksutyylisi tehostuu.

 

Ylipronaatio jaetaan seuraaviin luokkiin:

  • - Lievä ylipronaatio
  • - Kohtalainen ylipronaatio
  • - Voimakas ylipronaatio

 

Jos sinulla on neutraali juoksutyyli, ei kengän sisäpuolella tarvita tukevaa kiilaa. Neutraali juoksukenkä antaa jalalle luonnollisemman liikkumavapauden nilkan ja säären kohdalla.

 

Juoksukauppa.fi:stä löydät suuren valikoiman erilaisia juoksukenkiä, jotka ottavat huomioon jalan pronaation. Voit suodattaa hakuja juoksutyylin mukaan. Näin löydät nopeasti valikoimastamme ne juoksukengät, jotka sopivat juuri sinun juoksutyyliisi.

 

  • Oletteko valmiina, Heat 4?

    Obstacle Course Racing: ”Oletteko valmiina, Heat 4?”, huutaa megafonia kantava mies.  

  • Ota juoksukengät mukaan lomalle

    Ota juoksukenkäsi mukaan lomalle ja koe kohteesi nähtävyydet uudella tavalla. Olemme koonneet pienen pakkauslistan ja pari hyvää neuvoa lämpimissä olosuhteissa juoksemiseen.

  • GPS-kellot: Sykemittari ranteessa – näin se toimii

    Rannekelloon sisärakennettu sykemittari on helppokäyttöinen ja kätevä. Miten se toimii? Ja miten kellon on istuttava ranteessa, jotta mittaus toimisi parhaiten? Löydä vastaukset täältä.

  • Asiakasarvostelu: Garmin Fenix 5

    Facebook-kilpailumme voittaja, 35-vuotias Lars on arvioinut uuden Garmin Fenix 5 -kellon. Lue hänen arvostelunsa täältä.