Artikel

Milloin juoksukengät kannattaa vaihtaa?

Milloin juoksukengät kannattaa vaihtaa?

UUSIEN JUOKSUKENKIEN AIKA

Suomessa suuri osa juoksijoista juoksee 1-3 kertaa ja käyttää treenaamiseen 1-5 tuntia viikossa. Tämä asettaa erityisiä vaatimuksia varusteille ja erityisesti juoksukengille. Tiedätkö esimerkiksi kuinka kuluneet juoksukenkäsi ovat ja kuinka monta kilometriä olet juossut niillä?

Monien juoksukenkävalmistajien mukaan matkaharjoitteluun tarkoitetuilla juoksukengillä voidaan juosta n. 1000 kilometriä.

Tämä pitää todennäköisesti paikkansa täydellisen juoksijan kohdalla, mutta juoksukenkien kuluminen riippuu merkittävästi myös juoksutyylistä, kehon painosta, harjoittelun määrästä ja alustasta, jolla juostaan.

Valitettavasti olemassa ei kuitenkaan ole tarkkaa ohjetta siitä, milloin juoksukengät olisi vaihdettava. Ne kun eivät osaa itse puhua.

 

 

 

 

 

 

 

TÄSSÄ 5 VINKKIÄ, JOIDEN AVULLA VOIT TARKKAILLA JUOKSUKENKIESI KUNTOA

 

KUUNTELE KEHOASI 

Paras neuvo on luonnollisesti kuunnella kehoa ja jalkojen antamia signaaleja. Juoksukengän välipohja on suunniteltu suojaamaan ja tukemaan jalkoja ja kehoa. Välipohjan vaahtomuovin molekyylit painuvat hieman kasaan jokaisen juoksulenkin jälkeen ja antavat siten kuluessaan vähemmän iskunvaimennusta.

         

Jos juoksukenkäsi tuntuvat litteiltä tai olet huomannut pientä ärsytystä jalkojen ja polvien nivelissä, voi kenkien vaihto olla ajankohtaista.

Jos et osaa arvioida, tuntuuko kenkä litteältä, voit aina käydä paikallisessa juoksukaupassasi kokeilemassa samanmallisia kenkiä uusina ja verrata iskunvaimennusta.        

JUOKSUTYYLI JA PAINO

Juoksutyylisi ja kehonpainosi vaikuttavat myös juoksukengän kulumiseen. Kevyellä juoksijalla kengän väli- ja ulkopohjat kuluvat usein vähemmän, kun taas painava juoksija kuluttaa kenkää enemmän, sillä laskeutumisvaiheessa kenkään kohdistuu suurempi paine.

Myös juoksutyyli vaikuttaa usein juoksukengän kulumiseen.

 

 

Voimakkaasti kannalle astuvalla juoksijan kengät kuluvat usein luonnollisesti kannan kohdalta. Päkiälle astuvan juoksijan kenkä kuluu taas usein eniten jalkaterän alta.

Jos ulkopohjasi on kulunut ja voit nähdä valkoisen välipohjamateriaalin sen läpi, on korkea aika alkaa etsiä uusia juoksukenkiä.

 

Marathon træning 

 

HARJOITTELU MARATONIA VARTEN

Yleensä juoksukengän välipohja kestää 600-900 kilometrin juoksemisen. Monet juoksijat saavuttavat suuria kilometrilukuja harjoitellessaan maratonia varten. Harjoittelussa olisi siksi tarkkailtava juoksukenkien kuntoa ja harkittava myös, kannattaako juoksukengät vaihtaa ennen koitosta. Älä kuitenkaan vaihda kenkiä juuri ennen kisapäivää. On tärkeää juosta kengillä, jotka on ajettu kunnolla sisään rakkojen ja muiden odottamattomien ongelmien välttämiseksi juoksun aikana.

 

Pitkillä harjoitusjaksoilla vaanii myös loukkaantumisten vaara. Siksi on hyvä aina kirjata muistiin, kuinka monta kilometriä olet juossut samoilla kengillä. Tällä tavoin voit saada käsityksen siitä, milloin kenkien vaihtaminen voi olla ajankohtaista.

Juostut kilometrit eivät ole kuitenkaan täysin varma mittari kenkien kunnon arvioimiseen. Tärkeintä on, että seuraat sitä, miltä kengät tuntuvat.

 

 

 

USEAT JUOKSUKENGÄT

Kannattaako sijoittaa useampiin kuin yksiin juoksukenkiin? Jos käytät juoksukenkiäsi jatkuvasti, voi lisäparin hankkiminen olla kannattavaa. Juoksukengän välipohjan molekyylit tarvitsevat n. 24 tuntia palautuakseen ennen kuin ne voivat antaa taas kunnollista iskunvaimennusta.

 

Flere salomon sko

 

Muutamien erilaisten juoksukenkien käyttämisellä voi olla myös biomekaanista hyötyä. Uusien juoksukenkien sisäänajoon kannattaa varata jonkin verran aikaa. Säilytä siksi vanhoja juoksukenkiäsi muutaman viikon ajan samalla kun totuttelet uusiin kenkiisi.

 

 

Speedcross 3 slidt

 

 

PÄÄLLISEN KULUMINEN

Kengän ulko- ja välipohjan kulumisen lisäksi myös päällisen kuluminen voi olla syynä kenkien vaihtamiselle.

 

Useimmiten on helppo silmämääräisesti arvioida, ovatko päällisen pehmustus ja mesh-osio kuluneet liian paljon. Muista aina sitoa kengännauhat kunnolla jokaisella juoksulenkillä, jotta päällinen kestää pidempään.

Nike hælkappe slidt

  • Oletteko valmiina, Heat 4?

    Obstacle Course Racing: ”Oletteko valmiina, Heat 4?”, huutaa megafonia kantava mies.  

  • Ota juoksukengät mukaan lomalle

    Ota juoksukenkäsi mukaan lomalle ja koe kohteesi nähtävyydet uudella tavalla. Olemme koonneet pienen pakkauslistan ja pari hyvää neuvoa lämpimissä olosuhteissa juoksemiseen.

  • GPS-kellot: Sykemittari ranteessa – näin se toimii

    Rannekelloon sisärakennettu sykemittari on helppokäyttöinen ja kätevä. Miten se toimii? Ja miten kellon on istuttava ranteessa, jotta mittaus toimisi parhaiten? Löydä vastaukset täältä.

  • Asiakasarvostelu: Garmin Fenix 5

    Facebook-kilpailumme voittaja, 35-vuotias Lars on arvioinut uuden Garmin Fenix 5 -kellon. Lue hänen arvostelunsa täältä.