Artikel

Ota juoksukengät mukaan lomalle

Ota juoksukengät mukaan lomalle

7 juoksuvinkkiä lomalle

  1. 1. Harjoittele aamuisin välttyäksesi helteeltä
    2. Muista aurinkovoide, aurinkolasit ja päähine
    3. Tutustu paikalliseen ympäristöön
    4. Huuhtele vaatteesi jokaisen harjoituskerran jälkeen
    5. Käytä kompressiosukkia matkan aikana
    6. Juoksukengät on tarkoitettu juoksemiseen
    7. Nopea pakkauslista

 

Harjoittelu lämpimässä

Jos suuntaat lomallasi etelän aurinkoon, voi lämpötila kohota päivisin tukahduttaviin hellelukemiin. Useimmissa Etelä-Euroopan kaupungeissa lämpötila kohoaa nopeasti 28-35 asteeseen. Näin lämpimissä olosuhteissa juokseminen tai treenaaminen ei ole ihanteellista, sillä kehon kyky viilentyä joutuu tällöin kovalle koetukselle. 

Lämpimissä olosuhteissa treenatessa elimistö joutuu käyttämään enemmän energiaa pumpatakseen verta kehon viilentämiseksi. Ylimääräinen lämpö kulkeutuu iholle, josta se haihtuu hikenä. Lämpimässä keho joutuu tekemään ylitöitä säädelläkseen lämpötilaansa, mistä syystä myös treenaaminen tuntuu tällöin huomattavasti rankemmalta.

Neste- ja suolatasapainosta on pidettävä erityisen hyvää huolta yli 22 asteen lämpötilassa harjoitellessa, jolloin myös hikoilu on tavallista runsaampaa. Jos treenaat alle 1 tunnin ja olet riittävän hyvin nesteytetty harjoituksen alussa, ei treenin aikana ole välttämätöntä tarvetta lisänesteytykselle. Nesteen nauttiminen voi kuitenkin parantaa suorituskykyä ja saada treenin tuntumaan miellyttävämmältä. Jos treenaat alle 30 minuuttia, ei suorituksen aikaisella nesteytyksellä ole merkitystä – mikäli siis olet huolehtinut riittävästä nesteytyksestä ennen harjoituksen aloittamista. 

Pidemmillä harjoituskerroilla suosittelemme kuitenkin vahvasti, että pidät mukanasi nestettä ja lisäenergiaa pienentääksesi nestehukan ja heikotuksen riskiä. Juoksukauppa.fi:stä löydät energiatuotteita, pulloja ja muita juomatarvikkeita, joiden avulla nesteet on helppo pitää mukana. 

 

Osta juomatarvikkeita täältä

Osta energiatuotteita täältä

 

 

 

Kehon liiallisen rasittumisen välttämiseksi lenkille kannattaa lähteä aikaisin aamulla, jolloin lämpötila on huomattavasti alhaisempi, ja ylikuumeneminen ja nestehukka voidaan helpommin välttää. Juokse pikainen lenkki ennen muun perheen heräämistä, niin voit nauttia loppupäivästä hyvällä omallatunnolla.  

 

Muista aurinkovoide, aurinkolasit ja päähine

Muista aurinkovoide, aurinkolasit ja päähine, kun treenaat päiväsaikaan. Vaikka etelän aurinko ei aina välttämättä tunnu voimakkaalta, suositusten mukaan ulkona olisi silti hyvä käyttää vedenkestävää aurinkovoidetta, jonka suojakerroin on vähintään 15, ja joka suojaa sekä UVA- ja UVB-säteiltä. Aika, jonka pystyt olemaan ulkona ilman suojausta, riippuu ihotyypistäsi ja vuodenajasta. Aurinkovoidetta on käytettävä kohdissa, jotka eivät ole varjossa tai joita ei ole peitetty vaatteilla. Myös juoksuvaatteiden valmistajat ovat ottaneet huomioon auringon haitalliset säteet. Saatavilla on nykyisin t-paitoja ja trikoita, joiden materiaalit suojaavat sekä UVA- että UVB-säteiltä.

Aurinkovoiteen lisäksi juoksupäähine tai -lippa on ehdottoman tärkeä varuste kesähelteellä. Päähine suojaa auringolta, antaa varjoa ja pitää hien poissa kasvoilta.

 

Osta lippalakkeja ja aurinkosuojia täältä

 

Silmien suojaaminen auringon vaarallisilta UV-säteiltä on myös erittäin tärkeää. Hyvät urheiluaurinkolasit suojaavat silmiä UV-säteiltä ja hyönteisiltä ym., ja säästyt samalla silmien siristelyn aiheuttamalta päänsäryltä… Olemme laatineet oppaan maailman parhaiden Oakley-urheilulasien valintaan – löydät sen täältä:

 

Oakleyn aurinkolasien valintaopas

 

 

 

Tutustu paikalliseen ympäristöön

Jos et tunne lomakohdetta entuudestaan, kannattaa paikalliseen ympäristöön tehdä pieni tutustumisretki ennen varsinaiselle lenkille lähtemistä. Joissain paikoissa on helpompaa ja nopeampaa juosta useampi kierros lyhyitä reittejä pitkin, jotta et joudu liian kauaksi majapaikasta tai hotellista. Voit myös juosta vaihtoehtoisesti samaa reittiä takaisin eksymisen välttämiseksi.

Salomon en kehittänyt Euroopan suurkaupunkeja varten Citytrail-sovelluksen, joka sisältää jännittäviä juoksureittejä lukuisissa suurissa kaupungeissa. Sovellus voi toimia hyvänä juoksumotivaation lisääjänä lomallasi.

Jos olet tutkimusmatkailijatyyppiä ja omaat hyvän suuntavaiston, voit vain luottaa siihen mihin tie vie. Usein paikalliseen alueeseen tutustuu juostessa täysin uudella tavalla. Jos haluat olla varma, että löydät takaisin majapaikkaasi, voit käyttää myös GPS-kelloa oppaanasi. Monissa edistyneimmistä GPS-kelloista, kuten Garmin Fenix -, Suunto Ambit 3 - ja Suunto Spartan -malleista löytyy ”Track Back” -toiminto, jonka avulla voit suunnistaa takaisin aloituspisteeseesi. Tämän kätevän toiminnon ansiosta voit vapaasti juosta haluamaasi suuntaan eikä sinun tarvitse yrittää pitää mielessäsi juoksemaasi reittiä.

 

Huuhdo vaatteesi treenin jälkeen

Yksi lomalle pakkaamisen suurimmista ongelmista on, että matkalaukuissa tuntuu aina olevan liian vähän tilaa. Urheilu- ja juoksuvaatteiden ei tarvitse kuitenkaan viedä niin paljon tilaa matkatavaroissasi. Voit käyttää samoja urheiluvaatteita hyvin uudelleen viikon tai kahden ajan, kunhan muistat huuhtoa vaatteet puhtaalla vedellä jokaisen treenikerran jälkeen. Tämä poistaa pahimmat hiki- ja suolapartikkelit, jotka helposti jäävät kiinni vaatteisiin. Ripusta vaatteet kuivaan paikkaan loppupäiväksi, niin olet valmis seuraavaan harjoituskertaan seuraavana päivänä tai myöhemmin samalla viikolla.

 

Kompressiosukat lentokoneeseen

Pitkillä lentomatkoilla kannattaa käyttää pitkiä kompressiosukkia. Sukan kompressiovaikutus auttaa lihaksia ja verisuonia poistamaan ylimääräistä nestettä jaloista. Tämä neste painaisi muutoin epämiellyttävästi verisuonia. Pitkään istuminen ja seisominen aiheuttaa usein nesteen kertymistä jalkoihin. Kompressiosukkia käyttämällä voidaan ehkäistä jalkojen väsymistä ja suonikohjujen syntymistä. Tällä tavoin voit tuntea olosi pirteämmäksi ja nauttia lomastasi ilman matkasta turvonneita jalkoja.

 

Osta kompressiosukkia täältä

 

 

Juoksukenkiä ei ole tarkoitettu vaellukseen tai muuhun urheilulajiin

Juoksu- ja vapaa-ajan kengät muistuttavat paljon toisiaan, mutten niiden kestävyydessä on kuitenkin huikea ero. Jos otat juoksukenkäsi mukaan matkalle, suosittelemme, että käytät niitä AINOASTAAN juoksemiseen - ellei kyseessä ole ikivanha kenkäpari, joka joutaisi muutenkin roskiin. Juoksukenkiä ei ole suunniteltu kävely- tai vaelluskengiksi. Juoksukengän välipohja on suunniteltu vaimentamaan iskua jalan osuessa maahan ja palautumaan jälleen ennen seuraavaa askelta. Jos juoksukengissä kävellään koko päivän ajan, kengän vaahtopohja ei pääse koskaan palautumaan kunnolla, ja kengän iskunvaimennus saattaa heikentyä. Jos suunnittelet vaellusretkelle lähtemistä, suosittelemme, että valitset tätä varten oikeat vaellus- tai kävelykengät juoksukenkien sijaan.

Juoksukengät eivät sovellu myöskään esim. tenniksen pelaamiseen tai sellaisiin sisälajeihin, jossa on paljon suunnanvaihtoja. Juoksukengät on suunniteltu pysymään vakaina eteenpäin liikuttaessa. Tästä johtuen riski jalan sivulle muljahtamisen riski kasvaa, jos kenkiä käytetään lajeissa, joissa on paljon suunnanvaihtoja. Myös pohjan liimaukset ja saumat saattavat revetä lukuisissa sivuttaisissa suunnanmuutoksissa.

Jos olet lähdössä kaupunkilomalle, on matkalaukkuun sen sijaan hyvä pakata esim. Nike Free -kengät. Näiden kenkien kahdeksankulmaiset pohjakuviot takaavat täydellisen yhdistelmän keveyttä ja joustavuutta. Ne sallivat myös jalan työskentelyn kaikkiin suuntiin. Näitä kenkiä on miellyttävä pitää jalassa useita tunteja.

 

Osta Nike Free -kengät täältä

 

 

Nopea pakkauslista juoksijalle

  1. 1. Juoksukengät
  2. 2. T-paita (tai toppi)
  3. 3. Ohut, pitkähihainen paita
  4. 4. Urheilurintaliivit naisille
  5. 5. Lyhyet trikoot tai shortsit
  6. 6. Kompressiosukat ja tavalliset juoksusukat
  7. 7. Aurinkovoide ja -lippa
  8. 8. Mahdollinen sykemittarikello ja laturi

 

Tämän pienen paketin avulla pääset nopeasti nauttimaan juoksemisesta lomasi aikana.

Muista juoda paljon vettä harjoituksen jälkeen ja nauti ansaitsemastasi lomasta! 

 

Hyvää kesälomaa!

 

  • Oletteko valmiina, Heat 4?

    Obstacle Course Racing: ”Oletteko valmiina, Heat 4?”, huutaa megafonia kantava mies.  

  • Ota juoksukengät mukaan lomalle

    Ota juoksukenkäsi mukaan lomalle ja koe kohteesi nähtävyydet uudella tavalla. Olemme koonneet pienen pakkauslistan ja pari hyvää neuvoa lämpimissä olosuhteissa juoksemiseen.

  • GPS-kellot: Sykemittari ranteessa – näin se toimii

    Rannekelloon sisärakennettu sykemittari on helppokäyttöinen ja kätevä. Miten se toimii? Ja miten kellon on istuttava ranteessa, jotta mittaus toimisi parhaiten? Löydä vastaukset täältä.

  • Asiakasarvostelu: Garmin Fenix 5

    Facebook-kilpailumme voittaja, 35-vuotias Lars on arvioinut uuden Garmin Fenix 5 -kellon. Lue hänen arvostelunsa täältä.