Artikel

GPS-kellot: Sykemittari ranteessa – näin se toimii

GPS-kellot: Sykemittari ranteessa – näin se toimii

Rannekelloon sisärakennettu sykemittari on helppokäyttöinen ja kätevä. Miten se toimii? Ja miten kellon on istuttava ranteessa, jotta mittaus toimisi parhaiten?

 

Miten sykemittaus ranteesta toimii?

Rannekäyttöön tarkoitetut sykemittarit mittaavat valon avulla veren virtausta ihon alaisissa suonissa. Rannesykemittari koostuu lähtökohtaisesti kahdesta pääelementistä: valonlähteestä, joka lähettää tyypillisesti punaista tai vihreää LED-valoa ihon läpi, sekä optisesta sensorista, joka rekisteröi verenkierrosta takaisin heijastuvan valon.

Fotopletysmografiaksi kutsuttu menetelmä perustuu sille, että imeytyvän/heijastuvan valon määrä muuttuu ennustettavalla tavalla, kun sydämen lyönti lähettää annoksen verta elimistöön. Verenkierrosta saatavat valoheijastukset ovat erilaisia sydämenlyönnin aikana ja lyöntien välillä. Kellon optinen sensori havaitsee tämän eron. Digital Signal Processer (DSP) muuntaa tämän jälkeen mitatut signaalit sydämenlyöntien määräksi minuutissa (syke).

 

Osta sykekelloja täältä

 

 

Ranteesta tehtävän sykemittauksen tarkkuus

Sykettä voidaan mitata juoksun aikana periaatteessa kahdella tavalla: sykevyöllä tai rannekelloon sisäänrakennetulla sykemittarilla.

Sykevyö on tarkin

Sykevyön etuna on, että se reagoi rannesykemittaria nopeammin sykkeen muutoksiin.

Jos haluat sykkeen mittauksen olevan mahdollisimman tarkkaa ja teet usein intervalliharjoituksia (joissa syke vaihtelee paljon), on sykevyö kannattavampi hankinta. Ranteesta mittaava sykemittari rekisteröi sykkeen muutokset, mutta jos intervallit ovat hyvin lyhyitä, mittari ei ehdi laskea sykehuippua ennen kuin syke alkaa jälleen laskea. Mitattuun maksimisykkeeseen ei siis näissä tilanteissa voi täysin luottaa. 

Ranteestä tehtävä sykemittaus on riittävän tarkkaa

Jos sen sijaan harjoittelet usein tasaisella tahdilla eikä sykkeessäsi tapahdu suuria, yhtäkkisiä heilahduksia, toimii ranteesta tehtävä sykemittaus oikein hyvin. Koko harjoitussession ajalta laskettu keskiarvosyke on ranteesta mitattuna lähestulkoon identtinen sykevyöllä mitatun keskiarvosykkeen kanssa. Ranteessa pidettävä sykemittari on siis aivan riittävän hyvä useimmilla juoksulenkeillä ja vastaa useimpien kuntojuoksijoiden tarpeita.

 

Vasemmalla: Suunto Spartan Sport Wrist HR. Keskellä: Garmin Fenix 5 Sapphire. Oikealla: Garmin Fenix 3 HR.

 

Sykkeen mittaaminen ranteesta on helppoa ja kätevää

Ranteesta tehtävän sykemittauksen selkeänä etuna on sen helppous ja kätevyys. Riippumatta siitä, kuinka tottunut sykevyön käyttäjä olet, sen käyttö juostessa ei ikinä ole äärimmäisen miellyttävää. Kun sykemittari on ranteessasi, säästyt hiertymiltä etkä joudu taistelemaan sykevyön kiinnittämisen ja irrottamisen kanssa, puhdistamisesta puhumattakaan. Sinun on vain käynnistettävä toiminto kellossasi, joka on jo valmiiksi ranteessasi.

Vaikka rannesykemittarit kuuluvat nykyisin useiden urheilukellojen vakio-ominaisuuksiin, niiden kanssa voidaan aina käyttää myös perinteistä sykevyötä. Jos siis haluat nauttia sekä käyttömukavuudesta että tarkkuudesta, voit käyttää rannesykemittaria tasatahtisilla lenkeillä ja sykevyötä intervalliharjoituksissa. Sykevyötä ei näin tarvita kovinkaan usein, ja mittaukset ovat tarpeeksi tarkkoja..

Kaikkein tarkin kello

20 henkilön testaamista 9 eri kellosta tarkimmaksi rannesykemittariksi valittiin Suunnon Spartan Sport Wrist HR. Testi tehtiin tammikuussa 2017, siis ennen Garmin Fenix 5 -kellon julkaisemista.

 

Osta Suunto Spartan Wrist HR täältä

 

 

Näin kello kiinnitetään

Rannesykemittarin antamien mittaustulosten epätarkkuudet johtuvat useimmiten huonosta ihokontaktista. Kellon oikeanlainen kiinnittäminen ja sijoittaminen parantaa siten merkittävästi mittauksen tarkkuutta.

Monet sijoittavat kellon virheellisesti “suoraan ranteeseen”. Tämä on ymmärrettävää, sillä laitetta kutsutaan juuri ”rannesykemittariksi”. Kelloa ei kuitenkaan kannata asettaa tähän kohtaan, sillä ranteen liikkeet häiritsevät ihon ja sykemittarin välistä kontaktia, mikä puolestaan johtaa epätarkkoihin mittaustuloksiin.

Mahdollisimman tarkkojen mittaustulosten takaamiseksi kello on kiinnitettävä sen sijaan n. sormen leveyden päähän ranteesta (käytä ranteessa pikkusormen puolella näkyvää luuta vertailupisteenä). Tämä sijainti takaa, että kello istuu hyvin ja häiriöttä myös ranteen liikkuessa. Kellon on oltava lisäksi niin kireällä, ettei se pääse liikkumaan rannetta ravistettaessa. Se ei saa kuitenkaan tuntua epämiellyttävän kireältä.

Alla olevalta videolta voit katsoa, miten rannesykemittarilla varustettu urheilukello tulisi asettaa ranteeseen.


 

Kirjoittanut Jesper Petersen, juoksukauppa.fi


Alta löydät valikoimamme rannesykemittarilla varustettuja GPS-kelloja.

Products related to this post